,

היתרונות של התעמלות במים

כולנו, או לפחות רובנו המכריע, מודעים היטב לחשיבות הרבה של פעילות גופנית ושילובה בשגרת החיים שלנו בתדירות נאותה (בהתאם לגיל וליכולות, כמובן). העולם המודרני מאפשר לנו בחירה בין שלל אפשרויות של פעילויות ספורטיביות – אחת המומלצות ביותר היא התעמלות במים, וזאת בזכות מגוון רחב מאוד של יתרונות לכל הגילאים.

מהן התכונות הייחודיות של מים וכיצד הן מעצימות כל תרגיל?

סיבה טובה אחת להעדיף התעמלות במים על פני סוגי ספורט אחרים היא האיכויות הייחודיות שיש למים והתרומה המשמעותית שלהן הן לגוף והן לנפש בזמן ביצוע תרגילים כאלה ואחרים.

התנגדות המים

החיכוך שמייצרים המים ביחס לכל תנועה שלנו כשאנחנו בתוכם, בין אם עם כל הגוף ובין אם עם חלק ממנו, מאפשר אימונים משמעותיים יותר ורווח עמוק יותר לקבוצות שרירים שונות. עם תכנון נכון של האימון ניתן לנצל איכות זו של המים כדי ליצור רמת קושי מדויקת מבלי ליצור עומס יתר על שרירים ומפרקי הגוף. בפרט ניתן לגוון את העומק שבו אנחנו נמצאים ובהתאם כמה מתוך הגוף שלנו בתוך המים וכמה מחוצה לו, וכן את מהירות התנועה.

לחץ הידרוסטטי

עוד מאפיין ייחודי של המים הוא הלחץ ההידרוסטטי שהם מפעילים על מי שנמצא בתוכם. לחץ זה מחייב את המתעמלים במים להגביר את פעולתה של הסרעפת וכן להפעיל יותר קבוצת שרירים שנקראת השרירים הבין-צלעיים (שרירים שממוקמים בחללים שבין כל הצלעות שלנו, מרימים אותן כשאנחנו שואפים אוויר ומקרבים אותן בזמן שאנחנו נושפים אוויר). בזכות איכות זו של המים האימון אפקטיבי במיוחד למי שסובל מאסתמה או מהפרעות אחרות לתפקוד מיטבי של מערכת הנשימה, וכן תורם לניקוז טוב יותר של נוזלי גוף ועל כן יעיל במקרים של בצקות.

מערבולות

זרמי מים שמתערבלים סביב אדם שמבצע התעמלות במים מאפשרים הרפיה עמוקה של שרירים רבים ומפחיתים את המתח שאצור בהם. גם לגלים הקטנים שמייצרת כל תנועה שלנו במים תרומה להרפיה ולהפגת המתח, ובכך לתפקוד טוב יותר של שרירים.

חום

התעמלות במים חמימים תורמת אף היא להתפוגגות מתחים מיותרים ולהרפיה נעימה, וזאת בזכות הטמפרטורה הגבוהה יחסית של מים שכאלה והעובדה שמים מוליכים היטב חום (הרבה יותר מהאוויר, למשל).

ציפה

האיכות החשובה ביותר של המים, לפחות ביחס להתעמלות בהם, היא כוח הציפה. ישנם עקרונות פיזיקליים מורכבים למדי שמסבירים מהו כוח זה, אבל מה שחשוב באמת לדעת זה שכשהגוף שלנו שקוע במים, הלחץ שמופעל על עמוד השדרה ועל מפרקים שונים בגוף הוא נמוך בשיעור ניכר ביחס ללחץ שמופעל על איברים רגישים אלה כשאנחנו מחוץ למים. בהתאם פעילות גופנית במים הינה אופציה אידיאלית לכל מי שסובל מבעיות כלשהן בגב (רוב האוכלוסייה המבוגרת, אגב) ובברכיים, ובאופן כללי ניתן לחזק במידה משמעותית שרירים שונים מבלי לסכן רצועות, מפרקים וגידים.

כיצד התעמלות במים משפרת את בריאותנו?

כל פעילות גופנית תורמת הן לבריאות הגוף והן לבריאות הנפש – אבל התעמלות במים מניבה תועלת רבה במיוחד:

חיזוק שרירים ושיפור הסיבולת

ביצוע תרגילים שונים בתוך מים מאפשר לחזק במידה ניכרת הן קבוצות שרירים ספציפיות (באמצעות תרגילים ייעודיים) והן את כלל שרירי הגוף. חשוב שוב להדגיש כי בניית השרירים אינה מסכנת את עמוד השדרה או את המפרקים השונים, וזאת בזכות כוח הציפה.

גמישות

פעילויות שונות במים מאריכות משמעותית את טווח התנועה של המפרקים השונים והופכת אותנו לגמישים יותר. זהו יתרון משמעותי במיוחד לאוכלוסייה המבוגרת, שכן בגיל זה השנים כבר מתחילות להשפיע על הגמישות של גופנו.

הפחתת הסיכון ליתר לחץ דם

יתר לחץ דם זכה לכינוי המאיים מאוד "הרוצח השקט", ולא בכדי. לחץ דם גבוה מדי הוא גורם סיכון למחלות קטלניות רבות וגם למחלות ש"רק" פוגעות דרמטית באיכות החיים שלנו – התעמלות במים משפרת את זרימת הדם ומקטינה את הסיכוי להיווצרות יתר לחץ דם.

הקלה על דלקות מפרקים

השילוב של כוח הציפה והיכולת של המים לפוגג מתחים מוביל להקלה של ממש על דלקות מפרקים (בעיה נוספת שהופכת נפוצה ככל שאנחנו מתבגרים).

הפחתת רמות חרדה

מחקרים שונים גילו כי התעמלות במים לא תורמת "רק" לגוף הפיזי אלא משפרת מאוד גם את הבריאות הנפשית. בפרט מצליחים המים החמימים והנעימים, שכידוע מזכירים לנו את הסביבה בה גדלנו בראשית דרכנו, הרחם, לפוגג מתחים ולהפחית רמות חרדה. מאחר שנפש איתנה היא גם בסיס לבריאות פיזית טובה יותר, זהו רווח כפול ומכופל.

מידע נוסף שעשוי לעניין אותך:
התעמלות במים
לימודי שחייה למבוגרים
הידרותרפיה

היתרונות של התעמלות במים
Rate this post
0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *