,

עזרי שחייה למבוגרים – לשחייה קלה יותר

שחייה היא גם תחביב מהנה מאוד וגם פעילות ספורטיבית רבת תועלת, לגוף ולנפש. כדי שצליחת הבריכות תהיה קלה וגם אפקטיבית, כדאי להשתמש במספר עזרים, ובפרט משקפת, אטמי אוזניים וכובע ים. אופציה נוספת היא סנפירים, ולמי שאוהב להפיק נתונים מדידים מכל האימונים כדאי לשקול סופר בריכות או אפליקציה שמבצעת מעקב מדויק אחרי הביצועים הספורטיביים בבריכה.

משקפת

שגרת אימונים מומלצת למבוגרים שרוצים לשמור על גוף בריא ולחזק את כל המערכות החיוניות בגוף היא בדרך כלל 3-4 אימונים בשבוע שכל אחד מהם נמשך כחצי שעה. אמנם חשוב כמובן לקבל המלצות ספציפיות לגביכם מרופא או איש מקצוע לפני שמתחילים לשחות, אבל בכל מקרה מדובר בשהות ממושכת למדי בתוך המים, וכדי להגן על העיניים מפני הכלור ולמנוע צריבות ואדמומיות, מומלץ להשתמש במשקפת.

את המשקפת יש לחבוש כשהרצועות נצמדות לאחורי הראש בחלק העליון ולא במרכז. חשוב מאוד למדוד את המשקפות השונות בחנות, ומומלץ בחום לא להתפשר על התאמה מרבית – השימוש במשקפת במהלך השחייה מבוסס על ואקום שמונע כניסת מים באופן מוחלט, ואם אין התאמה מוחלטת, לא ייווצר ואקום.

שיקול נוסף הוא ציפוי נגד אדים שמבטיח ראות מיטבית במהלך הפעילות הגופנית במים, ועוד כדאי לדעת שישנן משקפות עם עדשות בהירות ומשקפות עם עדשות כהות, כשהסוג השני מתאים לשחייה בבריכה פתוחה וחשופה לשמש.

לשחיינים מקצועיים ולכל מי שחשוב לו לשחות מהר, מומלץ להעדיף משקפות בעלות עדשות קטנות, שמבטיחות הידרודינמיות יעילה יותר ותנועה עם מינימום חיכוך. 

כובע

בחלק מהמקרים כובע ים הינו חובה בבריכה: בפרט כך הדבר אצל בעלי ובעלות השיער הארוך, והסיבה לכך היא החשש של בעלי הבריכות מפני חדירות שערות ארוכות למסננים וסתימתם, תופעה שפוגעת בתפעול השוטף של הבריכה ומצריכה השקעת משאבים רבים כדי להתמודד איתה.

יחד עם זאת גם בעלי ובעלות שיער קצר יחסית שלא מחויבים להשתמש בכובע בזמן השחייה, ואפילו נטולי שיער בכלל, יכולים להרוויח מחבישת כובע במים. הסיבה לכך היא שהכובע מפחית את החיכוך שאנחנו מייצרים עם המים, חיכוך שהינו משמעותי למדי ובפרט כשהשיער ארוך יחסית, ומאפשר לנו לשחות מהר יותר עבור אותה כמות אנרגיה שאנחנו מוציאים. בהקשר זה כדאי לזכור ששחייה היא תמיד כיפית, אבל כשאנחנו צולחים יותר בריכות באותו פרק זמן, או לחילופין צולחים אותו מספר בריכות בפרק זמן קצר יותר, לצד ההנאה הטבעית מהפעילות הספורטיבית במים ישנה גם נחת מההצלחה, וגם לכך ישנה חשיבות רבה (ובמיוחד למי שמתמיד בשגרת אימונים וזקוק לחיזוקים נוספים מעבר לגוף החטוב והבריאות המשודרגת).

עוד יתרון של שימוש בכובע ים כשאנחנו שוחים הוא שהכובע שומר היטב על חום הגוף, ובמיוחד כשהמים קרירים. בהקשר זה כדאי לדעת שחלק גדול מחום הגוף נפלט מהראש (ולכן למשל כדאי גם לעטוף אותו במגבת אחרי שאנחנו יוצאים מהמקלחת בימי החורף).

האופציה הפופולריות ביותר לכובע שחייה היא כובע עשוי סיליקון. כובעים אלה אטומים למים ובעלי שטח פנים חלק, נצמדים היטב לקרקפת ומבטיחים תנועה נוחה ומינימום חיכוך עם המים. להיותו של הכובע אטום למים חשיבות גם מבחינה זו שהוא מונע היווצרות מערבולות שמאטות את ההתקדמות שלנו במים. אופציה נוספת היא כובע לייקרה, אולם היא מומלצת רק למי שאלרגי לסיליקון שכן כובע שחייה מלייקרה הינו פחות איכותי.

אטמי אוזניים

חדירת מים לאוזניים היא תופעת לוואי מציקה והשחייה נעימה הרבה יותר כשנמנעת כניסת מים לאיבר הרגיש. בהקשר זה כדאי להדגיש שבעקבות התייבשות הנוזלים שחדרו לאוזן והפרשת השעווה באיבר זה עלול להיווצר מעין פקק שחוסם את תעלת השמע, ובעיה אפשרית נוספת היא דלקות באוזניים.

בהתאם כדאי להשתמש בעזרים שמונעים את כניסת המים לאוזניים, מה גם שמדובר בעזר פשוט ויעיל: אטמי אוזניים. האטמים הטובים ביותר עשויים מסיליקון, מתברגים בקלות ובנוחות לתוך האוזן ולא מחליקים ממנה במהלך השחייה. חשוב לרסס את האטמים באלכוהול לאחר כל שימוש כדי להגן עליהם מפני זיהום כך שהם עצמם יגנו על האוזניים.

אופציה אחרת ופחות ידועה, אבל יותר יעילה, למנוע דלקות אוזניים היא לטפטף שתי טיפות שמן זית בכל אוזן, עמוק לתעלה, לפני האימון ובמידה ומרגישים שנתקעו מים בתעלה (קורה למי שיש תעלה מפותלת), לטפטף כמה טיפות אלכוהול רפואי 70% לתוך האוזן (לא מזיק) לחצי דקה- דקה ואז להוציא. המים יתנדפו מהאוזן יחד עם האלכוהול. מונה 100% מדלקות האוזניים. 
עזרים נוספים

עזרים פחות נפוצים אבל גם כך כאלה שעשויים לשדרג את השחייה הם סנפירים – שמאפשרים לנו להתקדם מהר יותר במים ומנטרלים את פעולת הרגליים כך שניתן למקד את האימון בפלג הגוף העליון. המהדרין ישתמשו גם במונה בריכות שיעזור להם לדעת עד כמה האימון היומי היה מוצלח.

מידע נוסף שעשוי לעניין אותך:
לימוד שחייה למבוגרים
התעמלות במים
הידרותרפיה

עזרי שחייה למבוגרים – לשחייה קלה יותר
Rate this post
0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *