,

היתרונות והחסרונות של שחייה בסגנון פרפר

מבין ארבעת סגנונות השחייה המקובלים:

  1. חזה
  2. גב
  3. חתירה
  4. פרפר – האחרון הוא הכי פחות פופולרי.

קשה מאוד לבצע אותו בצורה נכונה, גם מי שיודע לשחות בסגנון פרפר לא יוכל לשחות יותר ממספר מצומצם יחסית של בריכות בסגנון זה (מאחר שהוא דורש כוח רב)

ובנוסף הוא מתאפיין בעקומת למידה מתסכלת שכן קשה מאוד לקלוט בתחילה את התנועות והקושי לבצע נכון את התכונות הופך את משימת צליחת הבריכה בסגנון הפרפר לכמעט בלתי אפשרית.

שחייה בסגנון פרפר | מרכז אסף לשחייה וטיפול

מצד שני – שחיית פרפר נהנית מכמה וכמה יתרונות ייחודיים שאין בשחיית חזה, גב או חתירה, לפחות לא באותה מידה,

ומי שישלב בשגרת השחייה שלו כמה בריכות בסגנון זה (לרוב בסוף האימון) יוכל להיתרם עוד יותר מכל גיחה לבריכה,

כך שכדאי להשקיע בלימוד הסגנון או לכל הפחות להיות מודע למכלול המאפיינים של הסגנון הלא פופולרי ולהחליט האם הוא מוכן להשקיע בלימוד או לא.

הקושי ללמוד שחיית פרפר

כאמור שחיית פרפר הינה סגנון קשה מאוד ללימוד וגם לביצוע, שכן על מנת לצלוח בריכה בסגנון הפרפר נדרש תיאום מקסימלי בין איברים שונים בגוף ובנוסף גם השקעת כוח רב.

מסיבות אלה מי שלומד שחייה מתחיל בדרך כלל בסגנון חזה ולאחר מכן, בחלק מהמקרים, רוכש גם את סגנון החתירה ולעתים גם את שחיית הגב – אולם הפרפר נותר מחוץ לרשימה ולארגז הכלים של השחיין החובב.

היתרונות של שחיית פרפר

שחייה בסגנון פרפר עובדת על קבוצות שרירים רבות יותר מאשר החזה, הגב והחתירה,

כך שיש לה פוטנציאל ליצור גוף חטוב להפליא ומרשים במיוחד.

כשהוא מבוצע נכון, הסגנון גם מיטיב לשמור על הגב התחתון ולהגמיש שרירים אחרים.

יתרון נוסף ובהחלט בלתי מבוטל הוא הרושם העז שתיצרו בבריכה כשתשחו בסגנון זה...

כיצד תשחו נכון בסגנון הפרפר?

התנועה הבסיסית של שחיית פרפר היא:

  • גריפה של מים באמצעות שתי הידיים גם יחד, במקביל, כשתוך כדי כך מבצע שאר הגוף תנועה מעגלית כלפי מעלה (תנועה דמוית התנועה של הדולפין) ושבמהלכה גם מתבצעת הנשימה ההכרחית.
  • הרגליים צמודות זו לזו ומבצעות שתי בעיטות, הראשונה לפני גריפת המים ע"י הידיים (כשהידיים עדיין מושטות קדימה) והשנייה אחרי פעולת הגריפה (כשהידיים מושטות אחורה).

ישנם מספר תרגילים המסייעים למי שרוצה ללמוד שחיית פרפר לעשות זאת, ולהתגבר על עקומת הלימוד התלולה יחסית.

  • דוגמה לתרגיל בסיסי היא ביצוע תנועות "דולפין" על קו המים, כלומר לאפשר לראש להיכנס למים (לעומק של בערך 30 ס"מ) ואז להוביל את הגוף בעקבות הראש לצלילה.
  • כשהגוף נכנס למים הראש עולה למעלה והאגן נמצא למטה, ולאחר מכן להיפך: אגן למעלה וראש למטה. זוהי למעשה תנועה דמוית גל, עדינה מאוד, ללא הבעיטות של הרגליים ומבלי להקשית יתר על המידה את הגב (פעולה לא רצויה למי שלא ניחן בגמישות מספקת).

התרגיל הנ"ל לא רק מסייע לרכוש את סגנון הפרפר אלא גם עומד בפני עצמו כך שמומלץ לתרגל אותו.

מאמרים נוספים:

סגנונות שחייה

שחייה וירידה במשקל

כיצד להמנע בפציעות שחייה

היתרונות והחסרונות של שחייה בסגנון פרפר
5 (100%) 1 vote
0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *