כיצד להימנע מפציעות שחייה

שחייה היא ספורט בריא במיוחד, שמשפיע לטובה על מערכות רבות בגוף ומחזק גם את הנפש. יחד עם זאת, שחייה שמתבצעת באופן לא נכון עלולה לגרום לפגיעות שונות, וחשוב לדעת כיצד להימנע מהן ואיך להפיק תועלת רבה במיוחד מהפעילות הגופנית הכיפית במים.

איך למנוע פציעה כששוחים בסגנון חתירה?

אחת הפציעות הנפוצות ביותר אצל שחיינים, ובפרט אלה החובבנים, היא בגיד הסופרספינטוס ועוד פציעה רווחת היא בגיד הבייספס. הסופרספינטוס (Supraspinatus) הוא אחד משרירי השרוול המסובב שבכתף, והבייספס (Biceps) הוא השריר הדו ראשי שבזרוע. בשני המקרים פגיעה בגידים – כלומר ברקמות החיבור של השריר אל העצם – מובילה לדלקת, וכתוצאה מכך נוצרים כאבים ניכרים בכתף. הכאב, שמורגש בעיקר בחלק הקדמי/צידי של הכתף, מקשה על הרמת היד ובמצבים חמורים אף מופיע ללא ביצוע תנועה. בנוסף הוא עלול להוביל גם לכאבי צוואר וכאבים בגב העליון.

על-מנת לצמצם את הסיכון להתרחשות הפגיעה בגידי הסופרספינטוס או הבייספס, חשוב להוציא את היד מהמים בשלב מוקדם יחסית (כבר בשלב שבו היד אשר חותרת מגיעה אל קו החגורה – ממילא לאחר מכן המשך החתירה אינו יעיל ומוביל להוצאת אנרגיה מיותרת).

דגש חשוב נוסף בשחיית חתירה הוא לגלגל את הגוף כאילו הוא מונח על שיפוד, בזווית של 45 מעלות לכל אחד מהצדדים (לכיוון היד אשר נכנסת אל המים). פעולה זו גם מובילה לנשימה נכונה, כל פעם מצד אחר. כמו כן יש להקפיד על חתירה בקו ישר ולהכניס את האגודל ראשון למים (או ביחד עם שאר האצבעות).

מה עלולה לגרום שחיית חזה לא נכונה?

סגנון חזה נחשב לסגנון השחייה הבסיסי, ולרוב הוא גם נלמד ראשון. אצל ילדים הוא נחשב בטוח, אבל בגיל מבוגר שחיית חזה לא נכונה עלולה לגרום לפגיעות שונות. בפרט חשוב מאוד להימנע ממצב שבו הראש נשאר מחוץ למים במשך כל השחייה. הסיבה לכך היא שזהו מנח היוצר עומס יתר על שרירי הצוואר וחוליות עמוד השדרה, וכמו כן הקשתה מוגברת של הגב התחתון שעלולה להוביל לכאבים באזור זה.

עוד תנועה שגויה, שלמרבה הצער היא נפוצה למדי, היא מבט קדימה כשהראש בתוך המים. פעולה זו מכווצת את העורף, ומטילה גם היא עומס מיותר על שרירי הצוואר וחוליות עמוד השדרה, וכתוצאה מכך עלולים להיווצר כאבי צוואר. המנח הנכון הוא מבט כלפי מטה, אל קרקעית הבריכה, בזמן שהראש במים.

עוד כדאי לקחת בחשבון כי שחיית חזה מרובה, ובפרט אם הסגנון אינו מושלם, עלולה לגרום ללחץ משמעותי על חוליות הגב התחתונות ולכאבים באזור זה, שבאופן כללי מועד לפורענות. בהתאם כדאי לגוון מבחינת סגנונות השחייה (אם אינכם שולטים בסגנונות נוספים פרט לשחיית חזה, תוכלו לקחת מספר שיעורי שחייה – לרוב די מעט – ולרכוש את המיומנות לשחות בעוד סגנונות).

מהי "ברך שחיינים"?

שחייה נחשבת לפעילות ספורטיבית ששומרת היטב על הברכיים, ובפרט ביחס לריצה למשל, אבל גם כך עלול גם איבר זה להיפגע. הסיבה לפציעה שכזו, שנקראת "ברך שחיינים" והינה נפוצה יותר מכפי שנהוג לחשוב, היא תנועת הפישוק במהלך שחיית חזה. תנועה זו, ביחד עם ההצלפה, אינה טבעית, ובפרט כשהיא מבוצעת באופן מופרז או לא מדויק. התוצאה היא כאבים בחלקה הפנימי של הברך ובחלק מהמקרים נוצרת גם נפיחות באזור.

למה חשוב לא לאמץ את הגוף במידה מופרזת?

עוד טעות שעלולה להוביל לפציעת שחייה היא מאמץ יתר. בין אם בחרתם בסגנון חתירה, בין אם בסגנון חזה ובין אם בשחיית גב (שחיית פרפר היא לרוב נחלתם של המקצוענים בלבד), חשוב מאוד להקפיד על הדרגתיות ועל אימוץ סרגל מאמצים שיאפשר לגוף לבנות את היכולות שלו לפני שהוא נדרש לצליחת מספר רב של בריכות או למהירות גבוהה במיוחד. בלא מעט מקרים הרצון להגיע להישגים מרשימים משכיח מהשחיינים החובבנים את חשיבותה של ההדרגתיות, והתוצאה עלולה להיות פציעה – בעיקר בכתף. בכל מקרה כדאי בשלב ראשון לבנות תוכנית אימונים מסודרת, רצוי בעזרת איש מקצוע מנוסה בתחום.

אבחון מדויק וטיפול מהיר

ישנם מקרים שבהם שחיינים חשים כאבים בכתף, בברך או בגב, אבל מאמינים שמדובר בתופעה חולפת וממשיכים בפעילות הגופנית באופן קבוע. זוהי התנהלות שגויה, שעלולה להחמיר, ואפילו מאוד, את הפציעה. הפתרון הנכון הוא אבחון מקצועי ע"י פיזיותרפיסט או אורטופד כדי לוודא מהי הבעיה, מנוחה במידת הצורך, טיפול רפואי הולם וחזרה לשחייה באופן מושכל יותר.

 

מידע נוסף שעשוי לעניין אותך:
מכון פיזיותרפיה
הידרותרפיה
שחייה במהלך הריון

כיצד להימנע מפציעות שחייה
Rate this post
0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *