,

שחייה במהלך הריון

הריון מוביל לשינויים פיזיולוגיים משמעותיים, ולכן באופן טבעי מתעוררות שאלות רבות לגבי האפשרות להמשיך בשגרת החיים והאם ניתן לבצע פעילות גופנית. בפרט מתלבטות נשים הרות לגבי האפשרות של שחייה במהלך ההריון: מצד אחד, מדובר בתחביב אידיאלי שמציע המון יתרונות ובמיוחד למי שסוגי ספורט אחרים כמעט בלתי אפשריים עבורה (ריצה, למשל, קשה מאוד לבצע כשהבטן תופחת, המשקל עולה והיציבה כולה משתנה). מצד שני, ישנו חשש שמאמץ גופני משמעותי יתר על המידה יזיק לעובר או לאישה עצמה, ועוד גורם מעורר דאגה הוא זיהום אפשרי במימי הבריכה.

בהתאם גם התשובה מורכבת מ"כן" ו"אבל" גם יחד: כן מותר לשחות במהלך הריון ואפילו כדאי לעשות זאת, בין אם מדובר בשחיינית ותיקה שמשמרת את התחביב המהנה ובין אם מדובר במי שמבקשת לזכות בתועלות של הפעילות הספורטיבית הנעימה – אבל לעשות זאת עם תשומת לב ומודעות ולא לאמץ את הגוף יתר על המידה.

לשחות במהלך הריון – שלל יתרונות

שחייה במהלך הריון מספקת תועלות רבות גם לאישה ההרה וגם לעובר, הן במהלך ההריון והן בזמן הלידה עצמה.

יתרונות עבור האישה במהלך ההריון

  • פחות כאבי גב תחתון
  • פחות כאבי אגן
  • רמת ערנות גבוהה יותר – דווקא כשהעייפות רבה כדאי לצאת לשחות. הפעילות הגופנית ממריצה את כל מערכות הגוף ומבטיחה רמת ערנות גבוהה יותר גם בהמשך היום
  • מצב רוח מרומם יותר – שחייה במהלך הריון, כמו כל פעילות גופנית בכל זמן, משחררת אנדורפינים ותורמת להפחתת רמות סטרס וחרדות.
  • פחות בצקות בקרסוליים – השחייה גורמת לנוזלים העודפים באזור זה לחזור אל הוורידים (ומשם הם מסולקים דרך הכליות), כך שנחסכת אחת מתופעות הלוואי הלא נעימות של הריון
  • הפחתת הסיכון ללקות בסוכרת הריון

יתרונות מבחינת העובר

עפ"י ניסויים בבעלי חיים שונים, עוברים שזוכים לשחות במהלך הריון, כשהם כמובן ברחם, נוטים להיות בריאים יותר. בפרט הם נהנים מסיכון מופחת לסבול מסוכרת במהלך חייהם או מהשמנת יתר, הלב שלהם בריא יותר וגם המוח שלהם מתפקד טוב יותר.

תרגילים במים להקלה על כאבי גב בהריון

נשים שמקפידות לשחות במהלך הריון סובלות כאמור פחות מכאבים. בנוסף ישנם תרגילים שונים שניתן לבצע במים על-מנת להקל עוד יותר על כאבי גב שכידוע מהווים את אחת מתופעות הלוואי הנפוצות של הריון ובאופן כללי לשחרר שרירים כאובים ומתחים מיותרים.

דוגמה פשוטה אחת היא הליכה במים בקצב איטי במשך מספר דקות, ועוד אופציה היא 100 נשימות (הכנסת אוויר מהפה והוצאתו מהאף, שתי שניות בתוך המים ואז שתי שניות מחוץ למים) תוך כדי הרפיית הגב התחתון והכתפיים.

עוד כדאי לדעת שנשים שלא נוהגות לשחות באופן סדיר יכולות ללמוד שחייה בשיטה שמותאמת במיוחד לתקופה הרגישה, וכוללת טכניקות להפקת מלוא התועלת מהפעילות הגופנית במים.

להיות עם היד על הדופק

פעילות גופנית אינטנסיבית במיוחד, ובכלל זה שחייה מאומצת, עלולה ליצור עומס יתר על הלב ולפגוע גם בהיקף זרימת הדם אל הרחם. במצב שכזה כמות החמצן המגיעה אל הרחם והשליה עלולה להיות נמוכה מדי, וכתוצאה מכך תיווצר רעלת הריון. מחקר רחב היקף שנערך בדנמרק בהשתתפות 85,000 נשים הרות, גילה ש-7 שעות אימון שבועיות או יותר מכך הגדילו משמעותית את הסיכון לקדם רעלת הריון – 3 מכל 10 נשים הרות שהרבו להתאמן, כאמור 7 שעות או יותר בשבוע, סבלו מכך.

בהתאם ההמלצה היא להתאמן במשך 25-30 דקות, בתדירות של 3-4 פעמים בשבוע. עוד מומלץ להיות עם היד על הדופק, ולהקפיד לא לעבור את ה-150, כלומר לשחות במתינות ובנחת. כמו כן חשוב מאוד לשתות הרבה, גם לפני השחייה וגם אחרי, כדי למנוע התחממות יתר של הגוף (ובפרט בשליש הראשון של ההריון).

כל תחושה חריגה – התכווצות שרירים, סחרחורת, חולשה או כאבי מפרקים – מחייבת הפסקה מידית של הפעילות הגופנית ופנייה לרופא שמלווה את ההריון. בכל מקרה מומלץ להתייעץ עם הרופא לפני שמתחילים לשחות, ובפרט חשוב לעשות זאת לנשים שסובלות מסוכרת, מתפקוד לא תקין של בלוטת התריס או מלחץ דם גבוה, וגם כשישנם ממצאים שמעידים על בעיה בהתפתחות העובר.

האם מי הבריכה בטוחים עבור נשים הרות?

חשש נוסף שמרתיע נשים מהרעיון של שחיה במהלך הריון הוא שבמי הבריכה ישנם חיידקים שיזיקו להן ולעובר. כדאי לדעת שבדרך כלל אצל מי ששוחה בבריכה מסוימת לאורך זמן כבר התפתחה חסינות לחיידקים שעלולים להימצא במים, ועל כן הסיכון להתפתחות זיהום או דלקת נמוך במיוחד, אם כי בכל מקרה כדאי כמובן לוודא שמדובר בבריכה מתוחזקת היטב ואפילו לבקש לראות תוצאות עדכניות של בדיקות מים.

מידע נוסף שעשוי לעניין אותך:
סוגי טיפולים אלטרנטיביים לנשים בהריון
היתרונות של טיפול וואטסו לנשים בהריון
הידרותרפיה
המלצות

שחייה במהלך הריון
5 (100%) 2 votes
0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *