לקחתם הפסקה ארוכה משחייה? הנה טיפים שיעזרו לכם לחזור לבריכה

שחייה היא אחת הפעילויות הספורטיביות היותר מהנות שיש, וגם התועלת העצומה שהיא מספקת לגוף ולנפש הופכת אותה למומלצת, וגם לפופולרית – אבל גם מי שמודע לכדאיות השחייה, ונהנה ממנה, לא תמיד מצליח להתמיד בכך. לפעמים השגרה היומיומית הופכת עמוסה מאוד (למשל אחרי שנולד תינוק), לפעמים הבריכה ששחינו בה נסגרה ואנחנו לא מוצאים מקום מוצלח אחר בקרבת הבית, בחלק מהמקרים ישנה תחושת רוויה ומיצוי, לעתים ישנו קושי כספי לממן את השחייה וישנן כמובן עוד סיבות אפשריות – הבשורות הטובות הן שתוכלו לחזור לבריכה ולמצות את הפוטנציאל של השחייה, גם כעבור פרק זמן משמעותי, וזאת אם תיישמו את ההמלצות הבאות:

הדרגתיות

כשאנחנו מחליטים לחזור לשחות במקרים רבים המוטיבציה שלנו גבוהה מאוד. יחד עם זאת חשוב לזכור שבחלק מהמקרים, ובפרט אם ההפסקה בשחייה הייתה ממושכת, הגוף שלנו כבר לא באותו מצב כפי שהיה כשהקפדנו לבצע פעילות גופנית באופן סדיר ובתדירות נכונה. מסת השרירים, סביר להניח, פחתה, העברת החמצן לשרירים פחות יעילה, סיבולת הלב והריאות אינה כפי שהייתה וישנם עוד הבדלים פיזיולוגיים, שעשויים להיות משמעותיים.

בהתאם חשוב מאוד להיות קשובים לגוף שלנו: אין הבדל בין מי ששחה 10שנים ולקח הפסקה של 3 חודשים לבין מי ששחה בערך שנה והפוגה שלו נמשכה פרק זמן דומה – ועל כן החזרה לשגרת השחייה חייבת להיות הדרגתית ותוך קשב מלא לגוף שלנו וליכולות הנוכחיות שלו. עוד כדאי לזכור בהקשר זה שלפעמים המוטיבציה הגבוהה וההורמונים השונים שמפריש המוח שלנו בזמן פעילות גופנית גורמים לגוף להתעלם מהעובדה שהוא נדרש להתאמץ יתר על המידה, ו"לספק את הסחורה", אבל תוך זמן קצר המאמץ המופרז יבוא לידי ביטוי בפגיעות ובפציעות, וחבל.

ההמלצה היא להתחיל עם אימונים קלים יחסית, ומדי חודש להעלות בהדרגתיות את עוצמת האימונים ואיכותם – לדוגמא, לשחות מהר יותר ו/או מספר רב יותר של בריכות, כאמור תוך תשומת לב מלאה לגופנו. קושי פיזי הוא חלק מהסתגלות הגוף לעומס חדש אך יש לשים לב ולהבחין בין "כאב מציק" ל"כאב מזיק", ולא להעמיס על הגוף יתר על המידה, ובכך לגרום לפציעות אשר ירחיקו אותנו מהבריכה לתקופה ממושכת.

שיעור שחייה להבטחת סגנון נכון

בחלק מהמקרים, ובפרט אם ההפסקה ארוכה או שפרק הזמן שבו שחיתם לא היה ארוך מאוד, ייתכן שלא רק שהיכולות של הגוף אינן בשיאן אלא שגם שכחתם כיצד לשחות נכון. כמובן שגם אחרי מספר חודשים מחוץ למים, ואפילו יותר מכך, מן הסתם תצליחו לעבור מקצה אחד של הבריכה לקצה השני, אבל חשוב לזכור שעל-מנת להפיק את מלוא התועלת מהפעילות הספורטיבית האירובית במים, וכדי לצמצם מינימום את הסיכון לפגיעה כזו או אחרת, חשוב מאוד לשחות בצורה הבריאה ביותר לגוף. מספר שיעורי שחייה יבטיחו לכם שאחרי החזרה לבריכה תשחו בצורה הנכונה ביותר והמיטיבה ביותר עם הגוף. סיבה נוספת לקחת שיעור שחייה או מספר שיעורים היא כדי לרכוש עוד סגנון שחייה בנוסף לאלה שאתם כבר שולטים בהם – כך תוכלו לגוון את הפעילות הגופנית והסיכוי שתרגישו צורך בעוד הפסקה ארוכה יהיה נמוך יותר.

תזונה נכונה

אחרי הפסקה ארוכה משחייה, מומלץ להתייעץ עם תזונאים מוסמכים ובפרט כאלה שמומחים בהתאמת תפריט לספורטאים – בעזרתם תוכלו לגבש תפריט אופטימלי עבורכם, הן מבחינת ההעדפות הקולינריות הספציפיות שלכם והן כזה שיעזור לגוף שלכם לבנות מחדש מסת שריר מרשימה ולשפר את התפקוד של המערכות החיוניות השונות שבו.

איך לצמצם את הסיכוי להפסקה ארוכה נוספת

שחייה, כמו כל פעילות גופנית, מספקת מקסימום תועלת לגוף ולנפש כשהיא מתבצעת בתדירות משמעותית מספיק (3-4 פעמים בשבוע, כל אימון לפחות 30 דקות) ובהתמדה. כאמור כשחוזרים לשחות אחרי הפסקה ארוכה בדרך כלל ישנה מוטיבציה גבוהה, אבל בכל זאת עלול לחזור על עצמו הרצון בהפוגה, שכאמור מורידה לטמיון חלק משמעותי מהרווחים שכבר הושגו. על-מנת להקטין את הסיכוי לכך, מומלץ ליישם את הטיפים הבאים:

* לספר לכמה שיותר אנשים שאתם חוזרים לשחות, "והפעם לתמיד". ככל שתחזרו על ההבטחה פעמים רבות יותר, כך תהיו מחויבים לה יותר, הן בפני עצמכם והן בפני כל מי שהשמעתם באוזניו את ההבטחה – וה"מחיר" של הפרת ההבטחה יהיה גבוה יותר.

* לצלם את עצמכם לפני החזרה לפעילות הגופנית: אם יתגנבו אליכם שוב הרהורי פרישה או רצון להפסקה, תוכלו להסתכל בתמונה, ואז במי שהפכתם להיות בזכות השחייה, ושוב בתמונה של הלפני ושוב באיך שאתם נראים אחרי פעילות גופנית לאורך פרק זמן משמעותי – ההבדלים יהיו בולטים לעין ויעזרו לכם לרצות לשמר את הלוק המחמיא יותר שהרווחתם הודות לפעילות הגופנית במים.

מידע נוסף שעשוי לעניין אותך:
לימוד שחייה מבוגרים
לימוד שחייה לילדים

לקחתם הפסקה ארוכה משחייה? הנה טיפים שיעזרו לכם לחזור לבריכה
Rate this post
0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *